marți, 16 noiembrie 2010

Judecător (și judecat)

Când am citit postarea asta, m-am gândit, așa cum am și comentat, că toți suntem judecători și mă tem că nu-i așa simplu să nu mai fim. Nu știu dacă ne naștem cu abilitatea asta sau dacă începem să o deprindem de la (cine altcineva, dacă nu) proprii părinți. Nu sunt ei primii care ne judecă, pe noi sau pe prietenii noștri? Poate fi numită judecata părinților ca fiind altceva? Poate. Dar e același lucru cu ceea ce vom ajunge să facem mai târziu. Deși Dreaming Jewel descrie situații care nu pot decât să mă dezguste (dar care îți oferă cel puțin posibilitatea să închizi tv-ul, radio-ul, fereastra, orice sursă poluantă), eu m-am orientat către ceea ce e mai aproape de noi, mai intim, și nu știu de ce mă văd oscilând între a crede că e mai potrivit/mai ușor/mai la îndemână/mai permis să faci asta cu apropiații tăi sau, dimpotrivă, complet aiurea să-ți judeci aproapele ăsta. 
Așa cum cred că există persoane scârboase, demente cărora le place să scurme în morminte, să spurce, să anuleze dumnezei, să arunce cu otravă și rahat în alții, la fel cred că există și persoane care cer (și merită) să fie judecate, de asta spun că uneori am senzația că împart vina de a judeca fix cu victima judecății mele. Prietenele mele sunt un bun exemplu în acest sens. Meritau să fie judecate, la fel cum meritau să le trântesc ciocănelul sentinței fix în moalele capului. Dar ar fi trebuit să nu-mi bat capul cu așa ceva, să nu încerc să explic cuiva care nu înțelege elementarul, să nu încerc să schimb ceva ce (după toate criteriile) se-arăta greșit, să nu impun valori și principii care nu aveau terenul propice să prindă rădăcini, nu era treaba mea, nu eram în misiune, chiar și cerute sfaturile mele ajungeau să iasă pe cur dupa ce intrau (cu greu) pe-o ureche. Câteodată pierderea judecătorului e mai mare decât a victimei, pentru că, de vreme ce victima nu înțelege ce i se impută, rămâne greutatea de a fi înțeles o situație doar în cârca judecătorului. Și, în final, cum e, îi judecăm cu predilecție pe cei care sunt altfel decât noi sau pe cei care ne seamănă?

Niciun comentariu: